English

Jarmila Králová - malířka & výtvarnice

Kdo jsem

KURZ
Kurz olejomalby - Každý umí malovat

Minulý víkend jsem se stala jedním z účastníků kurzu malby olejem, který vedla paní Jarmila Králová.

O paní Králové a její tvorbě jsme již na našem webu psali (článek najdete ZDE). Paní Králová čas od času pořádá také kurzy malby olejem na plátno. Zvědavost a možná ještě i něco jiného mi nedalo a tak jsem využila možnosti se tohoto kurzu zúčastnit.

Celá akce začala v sobotu kolem půl desáté. Bylo nádherné počasí, teploučko a svítilo sluníčko. V ateliéru v Řeži se nás sešlo asi sedm, včetně maminky paní Králové. V celé místnosti to příjemně vonělo - nejen perníkem (který pro nás paní Králová upekla) a kávou, ale také dřevem, barvami a terpentýnem.

Někteří již absolvovali kurz dříve, tak věděli, co se bude dít a my, co jsme byli poprvé, jsme kromě příjemné atmosféry nasávali také informace a know-how, které nám paní Králová celou dobu předávala.

A začali jsme od úplného začátku, což se mi opravdu hodně líbilo a věřte, že to bylo velmi zajímavé!

Příprava rámu a plátna

Dostali jsme čtyři kusy dřevěného rámu, které byly již samozřejmě z výroby připraveny k tomu, aby se "jen" složily. Ale opravdu to není žádná legrace, zvláště když něco takového děláte poprvé. Musí být totiž rovný a hlavně pravoúhlý. Nakonec jsme všichni měli své rámečky úspěšně připravené na to, abychom na ně napnuli plátno.

Plátno, které jsme používali, bylo z čistého lnu. Ještě se také vyrábí směs lnu a bavlny, ale čistý len je na olejové barvy lepší. Když si podle rámu vystřihnete potřebnou velikost plátna, musíte ho pak na rám napnout. Někdo použil klasickou "hřebíčkovou" metodu, někdo nastřelovačku (něco jako větší sešívačka). Plátno musí být pořádně napnuté a bez faldiček, protože to by pokazilo celý obraz.

Aby se dalo na plátno vůbec malovat, musí se tzv. "našepsovat". Na připravené plátno se tedy štětcem nanáší křídový šeps v tenké vrstvě a nechá se zaschnout. No a zatímco nám našepsovaná plátna usychala, my jsme dostali roli bílého papíru a pastely, abychom si vyzkoušeli různé barevné kombinace a už se tak pomalu připravili na to, co budeme malovat na ty "opravdové obrazy". Bylo opravdu zajímavé sledovat, jak je každý jiný a jak ho oslovuje jiná barevná kombinace. Barvy totiž o naší osobnosti vypovídají spoustu věcí, ale k tomu se ještě vrátím později.

Plátna již byla suchá. Kdo chtěl mít svůj obraz "plastický", ještě na něj stěrkou nanesl jakýkoliv tvar, který chce na plátně mít (plastickou hmotou, podobnou tmelu). Ten pak pod malbou vystupuje a vypadá to velmi pěkně. Plastická hmota se musí nechat dobře zaschnout a my jsme tu přestávku využili k obědu v zahradní restauraci.

Vyberte si vlastní barvu

Po vydatném obědě jsme ještě natřeli plátna druhou vrstvou šepsu a zatímco opět usychala, dali jsme si kafíčko a s paní Královou jsme si povídali o malování a hlavně o barvách. O tom, že namíchat barvu je částečně chemie, ale je zapotřebí také vlastní invence. O tom, jak které barvy na nás působí.

Vyprávěla nám, jak ještě než začala vůbec malovat, ušila si své vlastní pouzdrové šaty, které zdobily dva čtverce. Vzpomněla si na ně, když je uviděla na plátně, které namalovala. Neustále ale přicházejí nové barvy a nové intuice. Jarmila Králová totiž nemaluje jen barevné čtverce, jak by se mohlo zdát. V její tvorbě můžete najít i jiné nádherné obrazy, které jsou vyrobené různými technikami. Mimo oleje uvidíte i akvarel, nebo pastel. Tvoří také obrazy "na míru". Barvy na nás mají velký vliv, pomáhají nám se otevřít. A pokud je obraz dělaný pro konkrétního člověka, může mu hodně pomoci.

Barevné čtverce mohou zasahovat až do duchovní sféry a buď to člověk vnímá, nebo ne. Neexistují pravidla, co je dobře a co špatně, každý to má nastavené jinak. Někdo je více citlivý na hudbu, někdo na tvar, jiný na barvy.... Každá barva působí také na určitou část našeho těla, někteří více vnímavější lidé mohou při soustředění i cítit, kterou část těla barva ovlivňuje.

Systém Královských barevných čtverců je založen na blahodárném silném působení barev a tvarů na člověka. Toto popisují již Johann Wolfgang Goethe i Rudolf Steiner ve svých studiích. Goethe ve své "Nauce o barvách" tvrdí, že barvy mají objektivně prokazatelné účinky na citový život, mohou být využívány nejen v umělecké tvorbě, ale i v pedagogice a v terapii psychických poruch.

Postupně nám paní Králová ukazovala různé barevné kombinace a ten kdo chtěl, mohl spontánně říct, co v něm obraz vyvolává. Ve většině případů byly pocity hodně podobné, ne-li stejné. Třeba u modro-růžového čtverce jsme se téměř jednohlasně shodli na tom, že je to kombinace vhodná pro malé děti, do dětského pokoje. Paní Králová nám pak řekla, že to je obraz, který dává jako dárek při narození dítěte, jelikož vyjadřuje lásku a bezpečí. Je také vhodný do místností, kde se chceme cítit v bezpečí (ložnice).

Naopak u kombinace žluto-oranžovo-červeno-hnědá jsme se shodli na tom, že je to obraz, který vyzařuje obrovské množství energie, povzbuzuje, dodává sílu a odvahu... a bylo nám řečeno, že právě tento čtverec doporučuje do obývacího pokoje, pracovních prostor apod., tedy tam, kde je potřeba aktivovat naši sílu. Často ho doporučuje také do domovů pro starší lidi, jelikož to jsou právě ti, kteří obvykle potřebují energii dodávat.

A jdeme na to ...

Tak a jde se malovat! Nejdříve je nutné si namíchat ředidlo na olejové barvy .. je to směs připravená z lněného oleje, terpentýnu a kapičky kobaltového siilkantivu (ten urychluje schnutí). Dříve se takový olejový obraz maloval třeba rok a pak půl roku usychal. Dnes schne tak zhruba týden, rychlejší schnutí není dobré, protože malba by mohla popraskat.

Zbývá tedy už jen namíchat barvy, které budeme potřebovat a můžeme se začít projevovat :)

Za sebe mohu říct, že jsem malovala olejem poprvé a překvapilo mne, jak reaguje. Výhoda je, že vůbec nezasychá, takže s ním můžete pracovat hodně dlouho a upravovat obraz, jak potřebujete. Tato výhoda se ovšem může rychle změnit i v nevýhodu - když potřebujete "čerstvý" obraz přepravit domů, je to opravdu náročné a musíte si dávat pozor, abyste se nikde nedotkli

Každý maloval co chtěl, někdo tvořil barevné čtverce, někdo se pustil do volné tvorby... výsledky byly velmi povedené. Sami se můžete na obrazy podívat ... Všichni jsme z nich ale měli velkou radost :)

Byl to velmi příjemně strávený den a už se těším na další kurz z dílny paní Jarmily Králové, kde jsem našla například i kurzy, na kterých se učí malovat zátiší, nebo kurzy kresby pro ty, kteří se chtějí dále zdokonalovat a pokračovat v malování (je to hodně relaxační kurz a je určený i pro naprosté začátečníky, takže mě tady určitě brzy zase uvidí).

Mimochodem už čtvrtou noc po sobě se mi zdá o různých barvách, jak maluji, jak je míchám..... :)

Pozn.: Chcete-li vidět více z tvorby paní Jarmily Králové, podívejte se na Galerii na stránkách www.obrazykralova.cz.



OBRAZY
Daniela Banatova historien of art, USA

Jarmila Kralova art work has many dimensions; from poetic landscapes to abstract forms. For her earlier work is characteristic using of abstract forms and colors are not significant. Lately she developed her own vision of using colors , which are very bright. Abstract forms are ba ed on geometric matter. All her artwork is reflection of her inner journey.



Proč mám ráda obrazy paní Jarmily Králové? Mgr. Ludmila Kubíčková

Získaly si mne okamžitě . každý z nich je nejen obrazem plným vyrovnaného klidu , ale pod tou vyrovnaností se objevuje naléhavá otázka . Otázka filozofická , která v nás utajená ležela a čekala na naše řešení.

Každý z těch obrazů se nás ptá a pomáhá nám hledat i odpověď. Co je v něm skryto. Cítím v nich i zkušenost malířky z vlastní cesty za poznáním ve východních zemích a osobním životě. Pro mě jsou naplněny další neviditelnou dimenzí. Klidné, ale ne statické . Jsou živé. Proto je mám ráda.



Den s malováním u Jarmily

Proběhl v zimní únorové neděli nad údolím Vltavy. Přicházela jsem v hlubokém ponoru do sebe a své momentální bolesti ze vztahu s dcerou, který se dostal do krize. Protože je mi vlastní hledat v těžkých situacích pochopení, pravdu a východisko, byla jsem maximálně otevřená vjemům, které ke mně v ateliéru přicházely.

Setkala jsem se s jemností, barevností, krásou. S otevřeností i ženstvím a v neposlední řadě s léčivými účinky působení Jarmily i skupiny. A samozřejmě s vlastním tvořením. Díky tomu všemu ve mně toho dne cosi dozrálo, propojilo se, a když seminář končil, opouštěla jsem tvořivou skupinku s pocitem radosti, lehkosti a se dvěma obrazy. Jedním vlastnoručně vytvořeným a druhým zakoupeným, který mě oslovil při závěrečné technice a z něhož na mě ještě teď dýchá radost a důvěra, že se na konci krize s dcerou potkáme v opravdovějším objetí i láskyplnějším vztahu.

Mariana Leden 2013